Hírek

Látványos vasútfejlesztések

2014 február 28. (péntek) 12:38

A Biatorbágy-Tata vasútfejlesztési projekt Tatabányát és a tatai-medecét érintő elemeiről tartottak szakmai műhelykonferenciát a Városházán A rendezvényen felszólalt Dr. Völner Pál, infrastrukturáért felelős államtitkár, Bencsik János országgyűlési képviselő, Schmidt Csaba polgármester, Michl József tatai polgármester és Ungvári Csaba a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója.

- A tatabányai vasútállomás felújítását már nagyon régóta kérik az itt lakók. A polgárokkal való találkozások során mindig szóba került a vasútállomás, ezért 2011-ben hozzákezdtünk egy teljes körű projekt előkészítéséhez - mondta Schmidt Csaba. A polgármester hozzátette: az önkormányzat egyeztetéseket folytatott a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. és MÁV Zrt. munkatársaival. A megvalósítás érdekében összefogtak az országgyűlési képviselőkkel, hogy a Biatorbágy-Tata vasútvonal korszerűsítése legyen része a nagy infrastrukturális beruházásoknak, és a kormány biztosítsa a tervezéshez szükséges fedezetet. - Ennek elindulása után már a teljes várost érintő vasútvonal fejlesztésének tervezésével foglalkoztunk, s ezen belül kiemelten a tatabányai vasútállomás jövőjével - hangsúlyozta a polgármester. Dr. Völner Pál államtitkár többek között a megyei közlekedési fejlesztésekről beszélt, érintette a Nemzetközi Közlekedés Fejlesztési Stratégiában megfogalmazott célokat is. A közúti fejlesztési tervekről egyebek mellett elmondta, hogy a tárca tervezi az M1-es autópálya háromsávossá tétele Budapest és Tatabánya között, valamint az M0-ás körgyűrű bezárását a 10-es és a 11-es utak között. Az államtitkár a vasúti korszerűsítések között említette a Biatorbágy és Tata közötti teljes pályamodernizációt, amellyel a Bécs-Budapest vonal teljesen elkészül.

Bencsik János a város országgyűlési képviselője  kiemelte, hogy Tatabánya és Tata jelentős szerepet tölt be az ország gazdasági és innovációs életében. A Biatorbágy-Tata közötti vasútvonal alkalmassá tétele 160 km/h sebességre, kiváló alkalmat teremt arra, hogy a települések által már évek óta szorgalmazott – de saját költségvetésükből finanszírozhatatlan – közlekedési infrastruktúra kiépítésére is sor kerülhet. Az állam által koordinált fejlesztések keretében Tatabánya - Alsógalla vasúti megállóhelyet áthelyezik a Kormányhivatal mögötti vasútszakaszra és megteremtik a közúti közösségi közlekedéssel történő közvetlen kapcsolódás feltételeit – ismertette Bencsik János. Az új utasforgalmi épület mellett fedett kerékpártárolók és parkolók épülnek, és biztosított lesz a közlekedési felület akadálymentesítése is. A tatabányai pályaudvart teljes egészében átépítik, a meglévő felüljáró hídszerkezetet elbontják. Az újonnan épített hídon helyezik el az utasforgalmi fogadótereket. Az új, liftekkel és mozgólépcsőkkel ellátott híd összekapcsolja Újvárost Dózsakerttel. – hangsúlyozta az országgyűlési képviselő. Ezen feladatok közé tartozik a parkolók kiépítése és a Vértes Centert, valamint a Győri utat bekapcsoló gyalogoshidak megépítése, a meglévő Dózsa György úti felüljáró korszerűsítése. Ugyanakkor nagy előrelépés, hogy az állami beruházás részeként megépül a Bánhida és Újváros közötti új közúti aluljáró, de a kapcsolódó útszakaszok finanszírozási feltételeit ugyancsak meg kell még teremteni. Vértesszőlősön és Szárligeten is átépítésre kerül a megállóhely, mely akadálymentes lesz, megfelelő számú parkoló és kerékpártároló kapacitással együtt. Tata - Tóvároskert megállóhely is új helyre kerül, új utasforgalmi épülettel, parkolókkal, kerékpártárolóval – foglalta össze a projekt fontosabb elemeit Bencsik János.

Ungvári Csaba MÁV-START Zrt. vezérigazgató a Tatabányát érintő vasúti személyszállítási fejlesztésekről, amelyeket 2014-2016 között terveznek megvalósítani elmondta: a fejlesztések rész az is, hogy javul a vasúti közlekedés Tatabányáról Szeged, Debrecen, Szolnok, Kecskemét felé, valamint könnyebben juthatunk el Bécs, Szerbia, Vajdaság és Erdély irányába.  A vezérigazgató ismertette: egyre több az utas Bécs felé Ausztria irányába: 2007 óta az utasszám közel megduplázódott. Ungvári Csaba elmondta, hogy új, átlós EuroCity vonatok közlekednek 2015-től: Debrecen–Szolnok–Budapest–Tatabánya–Győr–Bécs; Belgrád–Újvidék–Szabadka–Kecskemét–Budapest–Tatabánya–Győr–Bécs; Kolozsvár–Nagyvárad–Szolnok–Budapest–Tatabánya–Győr–Bécs között, valamint óránkénti EuroCity / railjet közlekedést valósítanak meg Bécs és Budapest között, illetve óránkénti belföldi InterCity-közlekedést Budapest és Győr között.  A Budapesten belüli városi vasúti közlekedés fejlesztése révén jobb kapcsolat lehet Tatabánya és a Liszt Ferenc Repülőtér között is – hangsúlyozta a vezérigazgató.

Dr. Korsós Boglárka a MÁV Zrt. Vagyonkezelési és gazdálkodási Igazgatóság igazgatója elmondta: 2011-ben indította el a MÁV Zrt. azt a programot, amely az önkormányzatokkal való együttműködés új szintre emelését tűzte ki célul. Az érintett önkormányzatokkal együttműködésben jelenleg 24 állomást üzemeltetnek utasforgalmi területek vonatkozásában, melyek között a tatabányai állomás kiemelten fontos vasútfejlesztési projektben is érintett.

Michl József tatai polgármester előadásában kitért arra is, hogy önkormányzatuk kezdeményezi a vasútállomás épületének felújítását. A fejlesztésekről megjegyezte: a tervezett beruházások új távlatokat nyitnak meg a közösségi közlekedésben.

Vasútállomás látványtervek

 
Oszd meg ezt az írást: Facebook Google Bookmarks Iwiwes megosztásEszközök: PDFNyomtatEmail